Wat zou er gebeuren als theatermakers structureel op een middelbare school aan de slag gaan? Zou dat het mentale welzijn van leerlingen kunnen verhogen? Het Laagland initieerde in 2022 samen met theatermakers Anoek Oostermeijer en Mees Walter het project Artist in School op het Graaf Huyn College in Geleen-Zuid om dit te onderzoeken.
Artist in School is voortgekomen uit ervaringen die Oostermeijer en Walter opdeden tijdens een eerdere klassenvoorstelling voor Het Laagland. In 2021 maakten zij de voorstelling Our Life in Colour, een nieuwe vorm van seksuele voorlichting voor middelbare scholieren gebaseerd op hun persoonlijke ervaringen. Het duo merkte tijdens de nagesprekken dat zowel leerlingen als personeel moeite hadden met praten over emoties. Door een jaar lang aanwezig te zijn op een middelbare school hoopten de theatermakers dit ongemak open te kunnen breken.
Het Laagland vindt in het Graaf Huyn College een partner die dit artistiek onderzoek aandurft en Artist in School start in september van schooljaar ‘22/’23. Walter: "We zochten naar een vorm om iedereen goed te kunnen bereiken. Toen we een plekje konden krijgen in de kopieerruimte bleek dit een gouden greep. We maakten er de 'Receptie van het Gevoel' van en zo raakten we dagelijks in gesprek met leerlingen en docenten. De onderwerpen die in die gesprekken naar boven kwamen, waren voor ons de basis om verschillende theatrale belevenissen en interventies te ontwikkelen."
Impact
Mees en Anoek waren wekelijks van maandag tot en met woensdag te vinden op het Graaf Huyn College in Geleen in hun ‘Receptie van het Gevoel’ (tevens de kopieerruimte). Een vierde dag benutten ze voor verslaglegging en voorbereiding. Leerlingen en personeel waren welkom bij de receptie voor een praatje of om hun hart te luchten. Op basis van deze ontmoetingen ontwikkelde het duo uiteenlopende theatrale ‘interventies,’ die los werden aangeboden maar ook klassikaal tijdens lesuren konden worden ingezet. Voorbeelden zijn een presentatieworkshop gebaseerd op theatertechnieken, een school safari, personeelsleden die persoonlijke verhalen delen, een vertrouwensworkshop of een speciale Engels-les (ingesproken door een van de docenten). Koptelefoons werden ingezet om leerlingen en personeel, maar ook groep 8 docenten en ouders van brugklassers, routes te laten beleven binnen de school.
De interventies op het Graaf Huyn zorgden ervoor dat leerlingen en personeel anders naar elkaar en naar de school gingen kijken. Oostermeijer en Walter voegden met theater als taal een nieuwe werkwijze toe aan de bestaande, voornamelijk cognitieve middelen van ontdekken, leren en groeien die het onderwijs reeds kent. Met grote positieve impact, zowel op het welbevinden van personeel als leerlingen. Rector Roy Janssen: "Artist in School heeft ons de kracht van de school als gemeenschap doen ervaren. Je moet je eerst thuis voelen om überhaupt aan leren toe te komen. Met hun ontregelende creatieve en persoonlijke aanwezigheid hebben Anoek en Mees een grote transitie in gang gezet."
Film over inzichten en ervaringen
Anoek en Mees hebben hun schooljaar Artist in School op woensdag 27 september 2023 afgerond met een Theater-Talk. Daarin deelden zij, samen met leerlingen en docenten, hun opgedane inzichten en ervaringen met het publiek. Deze Theater-Talk is opgenomen als film zodat de opbrengst van Artist in School ook kan worden gedeeld met professionals uit het onderwijs, welzijn en de culturele sector.
Op 10 september 2022 waren Mees en Anoek te gast bij het radioprogramma L1 Cultuurcafé. 1Limburg schreef daarnaast een artikel over het project bij de start van het project. De Limburger schreef over de burgerschapsdag die het duo op 14 april 2023 samen met het Graaf Huyn College organiseerde.