“Mijn eigen innerlijke draak temmen? Dat lukt voor geen meter.”
Lennart Monaster is acteur bij Het Laagland sinds 2004. Sinds 2015 regisseert en maakt Lennart voorstellingen als o.a. 'Bezoek voor Beer', 'De Prins op het knappe paard', 'De Kleine Cowboy' en recentelijk 'Gewoon Held'. In seizoen 2019-2020 regisseert Lennart de voorstelling 'Kanonnenvoer'.
Welke rollen speel je op dit moment?
Ik speel de rol van Lennart in Joris & de Drakentemmers en Erik, een gesjeesde zakenman, in The Peter Pan Experience.
Wat doe je in je vrije tijd?
Ik ga heel graag naar het theater. Mooie dingen zien, me laten verrassen door alle creatieve collega’s. En ik reis heel graag, liefst met mijn vriendin en zoontje. Lekker weg met een andere lucht in je neus en een ander perspectief op thuis.
Welk personage speel je het liefst en waarom? Ik vind bijvoorbeeld Erik, uit Expeditie Peter Pan, heel leuk om te spelen. Lekker onaardig, asociaal, beetje stijf en vlug met taal. Leuk om een rol zo op te bouwen om hem daarna af te kunnen laten takelen, te openen en een heel andere kant van datzelfde personage te laten zien.
Heb je zelf invloed op de invulling van je rol en kun je daar iets over vertellen? Bij Het Laagland zeker. Meestal ontwikkelen we onze toneelstukken voor een groot deel zelf en is er heel veel ruimte om een personage jouw eigen kant op te krijgen.
Hoe heb jij geleerd je innerlijke draak te temmen? Niet. Lukt voor geen meter…
In hoeverre herken je jezelf in het personage dat je speelt? In elk personage probeer ik een kant van mezelf aan te spreken die er even uit mag komen. Bij het ene personage is dat een bange kant, bij de ander juist een heel zelfverzekerde en bij weer een ander mag de gekte naar voren komen. Elk personage lijkt daarom een beetje op mij.
Wat vind je het mooiste moment in het maakproces rond een voorstelling? De aftrapdag vind ik altijd het spannendst. Wat gaan we doen? Wat is het plan? Met wie? Even proeven aan het avontuur dat voor je ligt.
Waarom ben je acteur geworden? Eigenlijk wilde ik danser worden. Toen ben ik als kind op een toneelvereniging gegaan en daar ontdekte ik dat in de huid van een ander kruipen en mooie teksten de lucht in slingeren alsof je ze zelf ter plekke bedenkt echt te gek is om te doen.
Waarom wilde je ook regisseren en niet alleen acteren? Als regisseur kan je helemaal je eigen verhaal vertellen. Samen met een groot team van allemaal getalenteerde mensen knutsel en zwoegen we net zo lang tot er iets moois op het podium staat. Dat proces is te gek om te leiden. Alle puzzelstukjes bij iedereen zien ontstaan en die dan weer tot een geheel kleien. Superleuk.
Wat zou je altijd nog een keer willen spelen? Zo ontzettend veel! MacBeth met mooie Shakespeareaanse taal, een rock-muziek-theater-show, Oscar uit Extreem Luid en Ongelofelijk Dichtbij, een sterke vrouwenrol, Einstein...
Wat vind je het mooist aan dit vak? Dat we elke keer weer iets anders mogen leren. Zwaardvechten bij King A, boogschieten in Robin Hood, een band vormen voor Joris & de Drakentemmers. En dan het land ermee rond reizen. Alsof je het allemaal al jaren doet.
Ben je (nog) steeds zenuwachtig als je gaat spelen en wat doe je daarmee? Zeker. Zenuwen houden je scherp. Gewoon accepteren. 'Niet durven, toch doen’ vind ik een mooi motto.
Welke opleiding heb je gedaan en wanneer heb je deze afgerond? Ik heb de vooropleiding theater aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht gedaan. Daarna de vooropleiding Mime in Amsterdam en toen de Toneelacademie Maastricht. Vervolgens heb ik nog een blauwe maandag filosofie gestudeerd, naast m’n werk in het theater, maar dat was toch teveel van het goede. Sinds 2004 werk ik in het theater.